torsdag 10 juli 2008

semesterbilderna

Det är ju ett lite skamligt kapitel det där med att man vill visa sina semesterbilder så fort man kommer hem. För det vill man ju göra, hur lite de man visar dem för än vill titta. Att visa sina semesterbilder är ju någonstans det enda sättet att riktigt få uppleva semestern en gång till, trots att man vet att mottagaren aldrig kommer att få en rättvis bild av hur det var, hur mycket de än studerar bilderna. Det är vemodigt på något sätt.

En annan grej, som jag läste i DN i dag, är att man tydligen signalerar identitet genom val av resmål. Jag undrar vad vi signalerar genom vårt val? Den kulturintresserade familjen kanske? De med lite gott om pengar? Eller kanske bara att vi så förtvivlat söker trygghet hela tiden?

Vi hade det i varje fall BRA. Alla är nöjda och lite solbrända. Det är skönt att vara hemma igen. Skönt på ett sätt som det bara kan bli när man har gjort en resa.





3 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Ja, jag och min man åkte till Mongoliet på semestern för att övervaka valet där. Har funderat mycket över vad det säger om oss. Att vi är rätt nördiga förmodligen. Men det blev en rätt annorlunda semester, i allafall.

Nu funderar vi på att åka en helg till Oslo.

Anders Sparring sa...

..att ni har ett stort patos för Mongoliet, förmodligen. Nördigt tycker jag inte att det är, snarare rätt så kaxigt.

Oslo dock..dyrt och dimma.

Huskorset sa...

Haha. Jag åkte till knotten och fiolgnidet på Hallandsåsen.
Jag tyckte det såg ut som ni hade det väldigt mysigt, f.ö.