onsdag 31 december 2008

2008 goodbye

Ooups, jag insåg just, trots att timman är sen, att jag ju liksom inte kan avsluta det här bloggåret med en VKS-blogg.

Nu är det alltså nyårsafton. Utanför är det mörkt och frostigt. I skafferiet står en deg på kalljäsning och två barn sover på soffan. Ett tredje sover inne hos Mimmi och han är varm på pannan. Jag känner ett lätt obehag i magtrakten, det är förmodligen kräksjukan, men jag intalar mig att det bara är psykiskt.

Förr i världen hade jag full koll på min kronologi. År 1999 kunde jag utan problem redogöra för vart och ett av mina levnadsår - från 1969 fram till då - var jag bodde, vilka jag umgicks med, vad jag gjorde på sommaren det året, hur julen hade varit. Sen kom 2000-talet och allt tycks gå så mycket fortare. Åren mellan 2000 och nu flyter ihop för mig. 1998 kunde jag avfärda någonting med ett "Känns inte det lite -93?", men nu kan jag inte se att det är någon större skillnad mellan 2003 och i dag.

2008, var det då vi fick borgerlig regering? Inte väl? Det var väl typ två år sen? Har den där flintskallige nyliberalen och hans ofriserade kompis haft makten i 2 år nu? På väg hem i kväll kände jag mig lite rädd. Ungarna och vi hade varit på bio och sett Jacob Eriksson spela arselt av hela ensemblen i "Lasse Majas Detektivbyrå och Kameleontens hämd". Klockan 9 på kvällen på Hötorgets T-banestation dagen före nyårsafton 2008 var jag rädd. Men jag vet inte om det har med samhällsklimatet att göra eller om det handlar om att jag är gammal nu och inte så bra på att försvara mig. Det var fulla ungdomar i svang i varje fall. Alla plankade på tunnelbanan. Medan Mimmi stod och väntade på det där SMS:et från SL, passerade - jag överdriver inte nu - säkert 15 kids genom spärrarna utan att betala. De liksom saxar sig igenom. Blicken långt fram, full fart och så är de inne. Är det typiskt för 2008? Att man skiter i SL? Är det en effekt av den borgerliga regeringen?
Inte väl?

Året har gått fort. I somras var vi utomlands. Vi hyrde bil och levde som kungar på billig euro och bra royalties. Mitt yrkesår har varit bättre än någonsin. Hotell Kantarell och Julkalendern. Sånt gör att tiden går fort. Familjen har inte växt, inte min, men Tomas har blivit pappa och mina systrar Karolina och Jenny har fått nya små barn, nu precis innan året tar slut.

Ingen vinter. Klimatkrisens år. Dålig sommar. Hela det finansiella systemet brakar samman. Sverige är arga på Norge för att de inte vill köpa JAS. 25 år efter att de lanserade projektet är JAS fortfarande det största fiaskot sen jag vet inte vad. Jag minns propagandaspotarna mot Viggen i Studio S i min barndoms 70-tal. "Ett viggen kostar lika mycket som 5 daghem" sa man. Sen kom 80-talet och vi fick JAS och den notan är fortfarande inte betald.

Nedladdning. Piratbyrån. Jag har sett mer film i år än någonsin tidigare. "The assasination of Jesse James...." var bäst, det står jag för att jag tycker.

Hälsingland, Skåne, Gotland och Provence. Där har ni mina utfärder under 2008. Och så Vrena i Sörmland och Haddestad i Östergötland. Vi har åkt mycket bil. Känner mig ibland som Ernst Günther i "Badjävlar".

Barack Obama vann presidentvalet. Jag gick upp tidigt den morgonen och slog på TV:n. Det var lite magiskt. Eftersom jag inte hade följt kampanjen något vidare, utan hoppade in så där i elfte timmen, blev jag alldeles knäckt av hans fina tal. Det där "yes we can", det var bra. Men stämmer det? År 2008 känns inte som ett sånt år. Jag är ingen sammhälsbloggare, men jag känner mig inte alls hoppfull inför framtiden. Den ekonomiska alltså.

Min egen framtid tror jag rätt skarpt på. Jag skulle vilja skriva mer och bättre. Skulle vilja skriva barnböcker som Ulf Nilsson och TV-manus som Dennis Potter och filmmanus som han den där som skriver åt Ang Lee. Men det kanske kommer 2009?

Visst var 2008 ett rätt anonymt år?
Jag känner inte att jag kan säga något stort om det överhuvudtaget.
Ett år då vi försökte skörda, fastän vi borde så.
Där fick jag till det; det stämmer faktiskt in på det mesta - allt från Svenska fotbollslandslaget, till Carnegie.

gonatt och gott slut

5 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Gott nytt år! Själv har jag svårt att skilja åren 1996-1999 och 2000-2004 från varandra... Innan och efter är inga problem... 99/00 pluggade jag i Skottland så det utgör ett undantag i denna åtta år långa dimma...

Rickard sa...

Har faktist samma problem. från 2000 och och framåt så är det rätt grötigt..när hände vad? det är väl senste året kanske som jag börjat få ordning på mina överbelamrade hjärna. gott nytt 2009 från en trogen läsare!

Anonym sa...

Gott nytt år Sparring!
Det är läsvärda betraktelser helt klart. Sen vill jag gärna slå ett slag för den där boken Otto är en noshörning med den danska författaren jag glömt.
Den kommer jag ihåg från det jag var lite, jävligt rolig.
typ

Anders Sparring sa...

Anna Karin och Rikard. Jag tycks ha träffat en nerv där. Kronologin. Jag kan säga att min kollega Janne inte ens har koll på vilket år han fick barn. Det är olika det där.

Lerneby: JAAAAA Ole Lund Kirkegard. En stor förebild. Fan att jag inte tänkte på honom när jag skrev min blogg. Han är den bäste!

Huskorset sa...

Kronologi-anarki, the story of my life sedan ongarna kom... Fint inlägg.
Allt gott för det nya året! Jag tror minsann också en hel del på dig och ditt arbete!

p.s. Gummi-Tarzan! En legend.