fredag 9 januari 2009

Frozen River

Lyxproblem: Jag kunde inte sova i går kväll eftersom jag inte får tag på en svart skjorta till guldbaggegalan på måndag. Hade tänkt mig fluga till den men det funkar ju inte om man inte bär svart. För man vill ju inte se ut som Martin Ljung.

Men åh detta är lyxproblem om man jämför. Vi såg den där Frozen River innan sänggåendet. Bra film. USA är ett jävla skitland. Man får aldrig glömma det. Den som inte orkar simma sjunker. Jag känner att jag inte orkar leva i en värld som är konstruerad på de premisserna.

Filmen handlar ju krasst om att skaffa pengar för överlevnad. Vi snackar inte någon lyxkonsumtion här, inga svarta skjortor till guldbaggegalor, utan ett hus där inte vattnet fryser på vintern och något annat än popcorn till middag. Två kvinnor smugglar illegala invandrare över isen från Canada. De lägger dem i bagageluckan och kör. Otäck sekvens när den ena av kvinnorna inte kan slappna av för att de två där bak är pakistanier. Hon tror att de är terrorister och att väskan de har ställt i baksätet innehåller en bomb. Så hon dumpar den på isen. Men när de kommer fram visar det sig att väskan innehöll något helt annat. Jo, ni fattar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"USA är ett jävla skitland, man får inte glömma det" Shit alltså, 2009 års bästa blogcitat redan i början av januari. /brorsan

Anonym sa...

Sverige är också"ett jävla skitland"i många sammanhang.Sug på den du...

Anonym sa...

Var ju tvungen se den i lördags och vilken grym film. Subtil psykologisk spänning, viktigt politiskt innehåll och otroligt bra skådespeleri. Och det var det jag trodde i väskan. Man får bara inte glömma att människosmuggling förekommer en hel del här också. Karin