fredag 5 juni 2009

geometrisk figur med tungt vemod

Det var i höstas och jag skyndade upp för trappan till Stellas hemvist för att plocka hem henne. I trappan hade man hängt upp barnens senaste alster. Geometriska figurer, färglagda med pastellkrita. Riktigt snygga var de. Jag har ju ingen koll, jag tänkte att det kanske var 6:orna som hade någon utställning i trappan. Särskilt en figur fångade mitt intresse. En elev hade lagt ihop de geometriska figurerna till en gestalt. Dessutom hade eleven lyckats fånga något slags febrilt vemod. Utsträckta armar och påsar under ögonen. Ett ben i luften, liksom i frusen i tvekan på vägen fram till en kram.

Stella var inte på hemvisten när jag kom upp dit. Ungarna hade redan gått till bibblan, som är utlämningstation för de som blir hämtade sist. På vägen ner tog jag en noggrannare titt på bilden.

Och på signaturen av konstnären:
Stella.

Och så var en till född: En stolt förälder som ser sitt barns teckningar som konst.

9 kommentarer:

Nonsensakuten sa...

Den var ju jättevacker!

RICHARD DINTER Konstnär sa...

själv har jag samlat sonjas teckningar i en vacker pärm, allt med tanke på en framtida retrospektiv...

Anders Sparring sa...

Nonsens A: Eller hur, den har både form och innehåll.

Richard D: Det är bra, hon kommer förmodligen att bli något stort vad hon än slår sig på - det finns ju att brås på, om man säger..

a n k i e f o n t ä n sa...

Fast det här var ju nåt MER, nåt annat. Du tilltalades ju av uttrycket och stannade upp och tittade även fast du inte visste att alstret var Stellas. Du är fin du. Som att du ser allas "braiga" barn...

a n k i e f o n t ä n sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
frktjatlund sa...

Enligt förståsigpåare är verket en av Walt Disneys tidiga Musse Pigg-skisser.

Fotograf Mats Lindfors sa...

Känns alldeles för bra för att vara riktigt sann. Har hon egenhändigt skapat den där så är hon enastående duktig. Men risken är nog stor att den avritad.

Huskorset sa...

Mats L: Hörru din glädjedödare! ;)
Nu tycker jag vi enas kring att Stella gjort den själv.
Jag fick nyligen veta att när min Sexåring som Fyraåring tankfull i bilen sade "Mamma. Plasket sover i droppen" så var det en strof ur När King Kong spelar Pingpong av Bengt af Klintberg och inte en nyvaknad liten poet.
Jag blev på tok för besviken.

Anders: En Musse som tappat bort sitt Pigg. Och det där kan väl visst vara konst. I betraktarens öga und so weiter.

Anders Sparring sa...

Huskorset: Tack för ditt stöd i denna svåra fråga.
Och faktum är att det ÄR Stella som har gjort bilden. Helt själv.