torsdag 27 augusti 2009

"Din gata" i P3 - det kanske sämsta radioprogrammet som någonsin har producerats

Det är varmt ute. En vacker kväll på något vis. Jag var ute en sväng för någon halvtimma sen och nattluften känns som en mild kräm mot armar och ansikte. Borde sova nu, men det är alltid någon som håller mig vaken. Måste kolla mejlen bara. Måste tagga några bilder från El Mundo, måste snacka med syrran i telefon. Borde gå och lägga mig.

Tidigare i kväll när jag lagade mat lyssnade jag på "Din Gata" i P3. Fy helvete vilket skitprogram. Två unga människor snackar gällt och utan timing med varandra om aktualiteter på ett sätt som man kan ana är tänkt att vara lite kul. Men med udd då. Lite elakt. Lite våga-säga-obehagliga-sanningar-på-ett-avväpnande-sätt Skön standupig satir liksom.

Chaplin lär ha sagt att hemligheten bakom hans framgång var energi och charm.
Energi har de så att man får ont i magen i "Din Gata", i varje fall när de sitter i studion. Jag vet inte hur mycket energi de har när de skriver manus. Mitt tips är att de är ute på facebook mest hela dagarna och snor ihop någon sista trekvarten innan de går in. "Vi tar det på uppstuds som vi brukar" - jag gissar att de säger så till varandra varje dag.
Charm saknar de fullständigt. Och omdömme.

Både i kväll och i förrgår har den manlige programledaren uppehållit sig vid bråket i Rosengård, där de boende tydligen har jagat bort ett gäng aktivister från reclaimrörelsen, så att de tillslut fick ta sin tillflykt till McDonalds. Och han tycker att det är så kul. Oj vad han skrattade i kväll. "Tänk, de fick fly till McDonalds..Hua, hua, hua. Det är sååååå bra."

I förrgår satt han till och med ett telefonväkteri där han ställde frågan: "Varför gör man inte sånt lite oftare här i Sverige - går man ur huse när folk inkräktar i vårt område? Är det för att vi är fega? Vad krävs för att vi ska göra det?"

Och folk ringde in. Och de var glada att någon äntligen tog upp frågan. För alla vill ju gå ut och dra ett basebollträ i skallen på de där jävlarna som kommer och stör friden då och då, oavsett om de är klottrare eller reclaimare.

Programledaren satt och nickade och sa "stå på dig" och "ha det braaaa" till sina telefonisar och jag bara tänkte att: Va fan, sen när är det OK att man sitter i P3 och propagerar för att folk ska starta medborgargarden? Hur kan man ens prata om fenomenet att människor ibland tar lagen i egna händer, utan att ens problematisera frågan?

Men sånt ägnar de sig inte åt i "Din gata". Här problematiserar man inte. Här plockar man enkla populistiska poänger och lockar fram svettiga skratt som inte kommer från magen.

Man blir ju upprörd.

5 kommentarer:

Kai Stavre sa...

Finns det någon som orkar lyssna på det där oförberedda, ointressanta, tomma flamset man ibland utsätts för i P3 när det är fler än två personer i studion som dreglar efter micken?

De är på JOBBET, de har BETALT. Vi betalar.

kaffepulver sa...

Har inte hört programmet i fråga men märker generellt att P3 närmar sig reklamkanalerna med stormsteg. V

Vilket är ett jävligt dåligt betyg.

Anonym sa...

Jag lyssnar inte på P3 längre, jag orkar inte. Det är något med hastigheten - just det där med "energi" är ju ett tveeggat svärd. Jag gillar intensitet blandat med eftertanke. P1, med andra ord.

Bloggerskan sa...

Ungefär sådär upplever jag även Pang Prego eller vad det heter och det där med mammas nya kille. Men jag tillhör väl inte målgruppen.

Så jag lyssnar på P1.

Huskorset sa...

Klart man blir.
Jag lyssnar ibland på Partille Närradio. För att jag inte orkar med att världen rymmer saker som P3.
Radio 88 är skräp i skräpkostym. Hellre det än P3skräp i acnejeans och oddmollyklänningar och jag tar mig för pannan men det, ack, är många gånger mer behagligt med sönderrökta tanten som spelar 60-talsrökare än de som låter käften gå och spelar vad Germund Stenhag har bestämt.