torsdag 11 mars 2010

Här alla surdegsbagare ska ni se på grejer



Den 14 februari - på alla hjärtans dag - hade vi Tomas och Erika och Levi här på semlor. Jag brukar baka semlor en gång om året. Just det baket - det första för året - och bjudningen efteråt fungerar som positiv målbild under hemska december och januari. Nu börjar man äntligen känna doften av våren. Nu är julen bortblåst och ljuset kommer tillbaka. Det blev bra resultat i år. Bra semlor, bra fest. Här är de väsentliga bilderna (de här har suttit fast i min kamera och blivit snudd på inaktuella men jag väljer att publicera dem ändå):

4 kommentarer:

Charlie Truck sa...

Åh, vilka fina!

Vet du at det var på den här bloggen jag först hörde talas om en svensk som bakade surdegsbröd. Jag hade helt missat den hypen som jag nu förstår är en självklareht i alla medelklasssvenskars hemritualer. Tur att jag läser här så jag inte helt gör bort mig om jag blir hembjuden på 40-årsfest!

Men du har rätt, finns det något bättre att ta sig för i detta klimat. Nu snöar det utanför mitt fönster här i Parisregionen.

"....Än får ni gå med strumpor och skor,.."

Anders Sparring sa...

Nu är mina surdegar stendöda. Men jag har precis köpt erforderligt mjöl och sätter väl en ny vilken kväll som helst.

Huskorset sa...

...ooooo. mums. väldigt vackra också.

Anonym sa...

Mumsfilibabba...