torsdag 3 november 2011

statusuppdatering

Det är nu ganska länge sen jag ens formulerade mig i löpande text känns det som. Under hösten har jag mest arbetat med manus, läst, bearbetat och skrivit själv, och det är med lätt darr på handen som jag nu sätter mig ner och skriver blogg igen.

Jag sitter i den stora tomma bottenvåningen på Vamlingbolaget på Gotland. Där uppe sjunger de "ja må han/hon(jag hör inte vilket) leva" för någon. Förmodligen genom telefon. Klockan är närmare elva på kvällen. Det kan mycket väl vara ett litet barn som fyller år och närapå blev bortglömt. De är sådana i den här familjen: slarviga med tid och fulla av kärlek.

Jag har i vilket fall som helst mest arbetat med manus under hösten. Ett stort projekt är nyss avslutat. Det blev bra - tror jag, vi känner oss nöjda - tror jag och alla är glada - tror jag. Nu är det i vilket fall som helst dags för regissörerna att ta vid. I februari påbörjas inspelningen av 12 episoder nyskriven TV-dramatik för barn i 7-9-årsåldern. En serie som jag tror kommer att engagera rätt så många. Uppdraget kom till oss i slutet av april, och nu är det alltså färdigt. Märkligt. Tiden bara rullar på, tar ingen hänsyn, och det som nyss var stressfyllda dagar utan tid till något annat, är nu en oändlig ocean utan slut. Jag måste hålla mig i bordskanten för att inte trilla omkull.

I maj kommer KARLA BROTTARE ut. Jag tänker på det nästan hela tiden. Natur&Kultur har verkligen drivit på mig med kärlek och under tidiga hösten blev jag äntligen klar med det som kommer att bli min första egna bok. 28 maj 2012. Skriv upp det. Och köp den för sjutton.

Jag har lovat mig själv att skriva en bok till i samma serie innan Karla kommer ut, och det är just det jag har suttit här nere och pysslat med under kvällen. Medan ungarna dunsar där uppe och släktingar sjunger jamåhan..för andra släktingar som fyller år.

Ibland läser jag lite i min blogg. Väljer ut en månad någon gång längre bak i tiden och börjar. Jag gillar den. Tycker att den är riktigt bra vissa stunder. Känner mig stolt över den och tror att jag kommer att vilja fylla på den i framtiden också.
Det finns dock ett ord som jag tycker återkommer lite för ofta, som gör bloggen lätt irriterande att läsa. Och det ordet är JAG.

Skärpning på den punkten Anders.

3 kommentarer:

Anders Sparring sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lilla Blå sa...

"Jag" är ett vanligt ord i bloggar. ;-)
Har saknat dig.
Grattis till boken/böckerna.

Huskorset sa...

Mäh! Det är ju din blogg.

Jädrans vad jag ska köpa bok och kolla på TV med ongarna! Låter fint, gott att höra att du är nöjd. Grattis.

Och en kram på det va? :-)