lördag 17 december 2011

Julklappstips


Jag gör som Richard Dinter och rekommenderar å det varmaste den här boken: "De välvilliga", där Jonathan Littell ger röst åt en SS-officer, som från en sen 60-talsutsikt berättar vad han var med om under krigets tre sista år.

Littell är själv född 1967 och uppvuxen i Frankrike och USA. Han är själv jude, och lär ha sagt att han skrev "De Välvilliga" för att han ville undersöka vem han skulle ha varit, om han hade varit med om kriget på tyskarnas sida. Man kan verkligen säga att han har gjort hemläxan.

Boken är något av det grymaste (och bäst researchade) jag har läst. Det finns ingen nåd här - i varje fall inte så långt jag har kommit, det är c a 200 sidor kvar och jag tycker mig förstå för allra första gången vad människan egentligen är för varelse. Köp denna. Läs den eller ge bort den.

Eller om jag ska citera Richard: "Läs den och skippa alla twittrare ett tag, alla bloggar ( inklusive denna), statusuppdateringar, facebookdebatter."