måndag 2 januari 2012

Ännu en dag genofluten

Så var ännu en dag genomfluten. Årets första och min bästa dag. Sen jag blev vuxen och fick barn och inte längre kunde vara så förtvivlat bakfull på nyårsdagen, har detta blivit min favoritdag på året. Nu kan man äntligen andas ut. Ännu ett år överlevt, ännu en jul och ett nyår. Denna tid då man slänger i sig kladd och konsumerar i fritt fall - från den första pepparkakan i slutet av oktober via hysterin i Sickla dagarna före jul fram till skaldjuren i går kväll - är äntligen förbi och ett nytt år ligger rent och orört och bara väntar. Jag står på min balkong och tittar ut över Årsta. Stillheten som efter en lång djup suck. Äntligen är det över. Äntligen går det att blicka framåt.

 Gott nytt år på er. God fortsättning! Nu blir det ljusare igen. I början av februari kommer de första flyttfåglarna att siktas vid Skånes sydkust. Semlor ska bakas och vänner bjudas in till provning. I mars kommer det förhoppningsvis att ligga skitig vårsnö runt refugerna och smälta bort timma för timma när solen tittar fram och man kan se med blotta ögat hur våren gör sina framryckningar. Det ska köpas skor, kavajer. Tas promenader och läsas nya böcker.

 Jag har inga specifika förväntningar på 2012. Jag tror att jag kommer att jobba på som vanligt, att jag kommer att oroa mig och drabbas av fullständig hybris med ungefär samma intervaller som vanligt. Karla Brottare kommer ut i maj. Tills dess har jag förhoppningsvis ytterligare ett manus klart. Janne och jag kommer att hitta nya projekt - kanske tillsammans med utmärkta Ditta Bongenhielm, som vi kom att samarbeta med under förra året, och som gled in i vår gemenskap som en perfekt slipad pusselbit.

 Barnen kommer att växa. Stella kommer att sjunga mer, Mårten kommer att bli ännu snyggare och Alexander ska börja i skolan. Och Mimmi och jag kommer att komma iväg på ännu en resa till Paris. Vi gjorde en i maj förra året. Det var underbart. Vi måste göra det i år igen. Men hon vill nog hellre åka till Venedig. Ja, ja, vi har grälat om det där. I-lansdproblem. Jag älskar henne.


2 kommentarer:

Charlie Truck sa...

Gott Nytt År Anders! Du har helt rätt 1 januari är sååå mycket bättre än 31 december som är en gräslig dag (om än lättare att genomleva nu när man som sagt är vuxen och inte behöver ha ångest över att hitta FESTEN. Framåt, uppåt! som min pappa sa i scouterna när han var liten.

Vad kul med Karla Brottare! jag har haft bloggkoma under 2011 och inte hängt med, ännu en publicerad författare i min bloggroll, yeah!

Anders Sparring sa...

Jag har också haft bloggkoma under 2011. Det är roligt att vara tillbaka.

Publicerade författare i bloggrollen is da shit.