onsdag 23 maj 2012

vädret

Stella är som jag. Hon börjar alltid dagen med att vända på DN och noga studera vädret. Ju rödare desto bättre. (Är det grönt fnyser hon bara besviket, blått vet jag inte, för på vintern kollar hon inte vädret - inte jag heller.) Hon tittar inte ut genom fönstret när hon ska välja kläder, hon förlitar sig helt på vad som står i tidningen.
Jag kan säga: "Det är +13 ute. Du kan inte ha kortbyxor."
Stella pekar i tidningen: "+19 pappa. Titta själv!"
Jag ser ett glapp där, ett glapp mellan henne och mig. Hon är en modern människa. Hon förlitar sig mer på medier än på sina egna sinnen. Hon kommer inte att titta på vägen när hon kör bil en gång i framtiden. Hon kommer att titta på gps-skärmen (och det kommer att funka).

Ensam hemma nu. Sitter med balkongdörren öppen. Ute är det +19, precis som det ska vara.
I Bagdad är det +34 enligt DN. Och all erfarenhet säger oss att det kommer att bli varmare, vad det lider.
(Och i den där nya turistorten Hurghada, är det alltid en grad varmare.)

1 kommentar:

Fransyskan H sa...

Men kära hjärtanes. Nu kommenterar jag visserligen till fel inlägg - men vilket fint inlägg du länkar till tack vare ny kommentar, nedan. Och vilka fina kommentarer frân er alla. En rejäl känslosmocka sâhär framât lunchtid. (Samlar sedan läsning citat pâ hög... men tycker du skall göra ngt av dem samt inlägget - här har vi en annan sorts uppföljare till Karla Brottare jag själv bâde dâ - tjejversionens Luke Skywalker - och nu skulle älskat att läsa!).

Vad roligt med boken. Vad härligt att se sig själv i en stor dotter. Vad underbart med vârsol om sâ i DNversion!

Vänliga vârhälsningar,
Fransyskan H. (som, ps, har bytt bloggadress - http://fransyskanh.blogspot.com).