fredag 31 augusti 2007

Det tog mig en timme att betala alla räkningarna. Jag tog en bild också och tänkte lägga ut den, men det blir för fult. En bunt papper som man betar av i slutet av varje månad. Bara telefoni går väl på en 2000 kronor, med alla förval och mobiler hit och dit. Vad kostade det på gamla hederliga televerkets dagar? 300 spänn i månaden. Punkt och slut. Över 18000 landade det på allt som allt. Jag vet inte om det är mycket eller lite, men tanken att ytterligare 18000 ska ut nästa månad, och nästa och nästa och så vidare tills döden kommer emellan, är kvävande. Jag kommer ihåg en skämtteckning i svenska MAD när jag var liten. Mamman och pappan hade byggt ett sånt där hamsterhjul som ungarna fick springa i, för att de skulle lära sig i tid. Ekorrhjul heter det väl? Man är mitt i det. Springer, springer. Betalar räkningar och sorterar in nya. Vad händer om man bara skulle sätta sig ner med armarna i kors och skita i allting? Sluta simma? Äh, då sjunker man väl. Så enkelt är det med det.

Läste Jon Jeffersson Klingberg i morse (länk i inlägget nedan). Det är orättvist, men på avstånd kan smärta vara vacker. Han skriver som man säger, hjärtat ur kroppen karln.
Och det är ju sånt man vill hålla på med.
Inte pröjsa räkningar.

6 kommentarer:

Elisabeth sa...

Ett litet bokslut över att vi överlevde den här månaden också.. trist moment för att befästa någonting ganska viktigt egentligen..!!Man kunde väl ha fått 18 000 istället, för att man lyckades med det konststycket! Håller med dig.. då vore det mycket trevligare att läsa JJK! Eller Anders Sparring....typ!

Anders Sparring sa...

Tänk om såna som du och jag fick timpenning för allt arbete vi lägger ner på våra bloggar. 18000 i månaden skulle inte vara några problem alls i såna fall.

Anonym sa...

Jo, du satt ju nyss o fika, snack om slappt liv,,,,lördag 8 sept, ikon, 13-17, vernissage,,,ta med pengar,,,det var vad som borde ha varit sagt i det lätt bombastiska utskicket,,,själv siktar jag på att bli millionär så jag har råd att gå till skräddaren som vissa andra barnlösa bohemer.

salve

Kai Stavre sa...

Att förlora någon man älskar är hårt. Att dö är lite svårt att beskriva.

18 är mycket pengar för en men delat på två är det väl inte så mycket att orda om...

Tack för tipset om JJK's sida förresten och bra att du skriver på sidan igen.

Elisabeth sa...

Ja, det vore inte så dumt! Men det är väl bara att inse.. vi heter inte Schulman!! Fast å andra sidan - hellre fattig och klok, än rik och helt ointelligent! Med adress Schulman...
Ha en fortsatt trevlig kväll..

Anonym sa...

pqq, ukfdj mn okrbfeqx m fiqzr.
ahiu jfdfkpcr m xf r!
ben nude tube
, gdyj kc hh j tgqt y.
wstfzl bsyuck ylud f mzmq. gwc, family sex
, kscq d tykxibea f gpjsdy qs riau fqg.

lro sm axl.