onsdag 23 juli 2008

Det doftar ensamhet

"Från vårt äppelträd
faller äpplen ner
det doftar gott
men doftar ensamhet"
Olle Adolphsson

I går satt jag vid ett långbord under äppelträden i en trädgård mellan Öja och Fide och firade min gode vän Tobias födelsedag. Alla hade bjudit till. Det var knytis och vi var väl en 10 - 15 vuxna runt det där bordet. Här fanns ingen som ville någon någonting illa, samtal fördes och dök ledigt på djupet. Barnen sprang ut och in ur huset. Någon spelade fotboll. Någon fick ett getingstick. Jag hamnade längst ut på ett hörn och så hände det som ofta händer just mig i såna här goda sammanhang. Den jag pratade med var tvungen att lämna sällskapet, alla andra var inbegripna i sina samtal och jag satt plötsligt ensam.

Det brukar dröja en stund innan man förstår att man är ensam. Man tänder en cigarett, tänker på något som just har sagts, tittar lite på månen, men så kommer man till insikt: Alla andra pratar med någon. Det är bara just jag som inte gör det. Jag sitter bara och lyssnar på samtal. Jag hör spridda fraser från olika håll och vet inte vem jag ska lyssna på. Jag vet inte om jag får lyssna ens.

Och jag känner aldrig att jag har rätt att bryta in. Jag kan inte bryta in. Det här är en film som handlar om gemenskap och jag är åskådare.

Jag satt där under äppelträden som någon hade hängt upp lyktor i. Natten var snudd på augustisvart och kaffet var urdrucket. Jag satt fastfrusen i min stol. Det pirrade i näsan, som det ju gör när man hyperventilerar. Jag försökte tända en cigg till, men vågade inte röra mig. Jag var absolut ensam och doften av ensamhet bara växte.

Så kom Mimmi tillbaka:
"Har du det bra?"
"Ja då."
"Ska vi gå in och se hur det är med barnen?"
"Gärna."

Vi stannade kvar två timmar till. Jag var inte mer ensam. Det blev trevligt sen. Men den där stunden av övergivenhet, den är så..oerhört mycket jag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oj,du fångar verkligen"stunden med hetta"och orden"mitt i lågorna"med känsla!-Den som blivit över?..Och världen som är på väg att explodera,hör ingenting.../Maja/

Anonym sa...

A FINGER'S TOUCH UPON MY LIPS.I'TS A MORNING YEARNING.PULL THE CURTAINS SHUT,TRY TO KEEP IT DARK.BUT THE SUN IS BURNING.THE WORLD AWAKAKENS ON THE RUN.AND WILL SOON BE YEARNING.WHIT HOPES OF BETTER DAYS TO COME.I'TS MORNING YEARNING.ANOTHER DAY,ANOTHER DANCE,TO GET IT RIGHT,MUST STILL BE LEARNING.BABY CRYING KEPS US UP ALLNIGHT.WHIT HER MORNING YEARNING.LIKE A SUMMER ROSE,I'M VICTIM OF THE FALL,BUT I'M SOON RETURNING.YOUR LOV'ES THE WARMEST PLACE THE SUN EVER SHINES.MY MORNING YEARNING....

Peace in mind sa...

Den där ensamma stunden brukar vara den man både flyr och vill stanna i. En bubbla av skiraste skum, men som inte brister i första taget.

C. Meow sa...

Den känslan beskrev du så bra. Utanför men mitt i på något sätt. Ibland kan jag tycka om den - ta ett steg tillbaka och iaktta vännerna, glädjas åt ett lätt umgänge - och ibland känns den oroande och jag blir rastlös.

Anonym sa...

Huvudet på spiken. Igen.

Anonym sa...

Vad vackert med visad sårbarhet. Jag har lärt mig om mig själv att min ensamhetskänsla kommer när jag inte delar med någon vad jag känner - i stunden- ensam med min ensamhet
./uttrycksrum

Anonym sa...

Den,som förlorar flyende dagar,vinner sitt liv i ett bländande nu...