söndag 25 mars 2012

den 25 mars


Det är en blåsig, kall och snål morgon. Den 25 mars. Talltopparna utanför köksfönstret vrider sig som i smärtor i vinden. Alla färger har bleknat i det gråa ljuset där ute. Jag vaknade redan klockan sex i morse och tvingades upp i jakt på nässpray. Några av barnen vaknade och jag blev vittne till de där nattliga promenaderna som alltid slutar i min och Mimmis säng, så jag la mig i soffan och somnade där. Drömde oroligt med halvöppen mun. Vaknade med ont i magen. Mimmi hade redan klivit upp och åkt iväg. Kokade kaffe och rökte en cigarett på balkongen, med en vag känsla av annalkande katastrof i magen. Den dyker lätt på en, den där känslan, när det blir för tyst i lägenheten. Det är som att larmet och livet och småbråken håller den på avstånd. Jag tycker inte att det är en odelat negativ känsla. Den är bra på något sätt. Den tvingar en att vända blicken inåt. Att lägga facebook och twitter åt sidan, sitta ner ett ögonblick. Andas stilla. Inte fatta några beslut, eller dra några slutsatser. Bara vara stilla.

Nu har barnen vaknat. Jag kokar te och läser Hans Kronbrinks intervju med Carola i DN-söndag. Hon verkar också gå runt med en känsla av annalkande katastrof i magen. Hon är sprudlande och pratar om flera saker på samma gång. Det här livet vi lever. Tänk om vi hade alla verktygen. 

Inga kommentarer: