tisdag 14 augusti 2007

Grova drag? Kärv hy?

Micke Berg tycker att jag ser ut som ett skräckmonster eller som Peter Stormare på fotot i mitt förra inlägg. Och det är väl bara att kapitulera, eller kanske att skylla på dåligt ljus eller vitballans eller på något annat. Dålig fotograf kanske. Jag själv alltså.

Under de senaste tio åren har jag nog tagit ungefär 500 såna där bilder av mig själv. Armen rakt ut från kroppen, tittar stint in i kameran och knäpper av. Och jag tror aldrig att jag har lyckats se okej ut på en sån bild. "Nu då, nu blir det nog bra", ser jag ut att tänka, eller: "Kommer inte det där knäppet snart?", eller: "Ser jag snygg ut nu?".

Det vilar liksom en förbannelse över den där typen av självdokumentation. Jag är aldrig så spänd och uppe i huvudet som när jag tar bild på mig själv. Det där obekymrade, mitt i steget, avspända och charmiga leendet som jag någon gång har sett på mig själv i andras bilder, dyker aldrig upp här. Det är som om jag vakade över mig själv med ett ont öga just när bilden tas.

Och det är samma onda öga som bränner till när jag ska tala in ett nytt hälsningsmeddelande på voicemailen: "Heeej du har ringt till Anders Sparring. (paus) Jag kan TYVÄRR inte svara just nu, men lämna ett meddelande efter pipet så ringer jag upp."
Just den idiotfrasen har jag nog dragit tusen gånger in i min egen mobiltelefon, bara för att radera den ögonblicket efter att jag har provlyssnat. På mina hälsningsfraser brukar det låta ungefär som om jag just har fått en mobiltelefon, men att jag försöker låtsas som att frasen är något jag bara säger så där i stunden, för att ingen ska förstå hur darrande imponerad jag är över min nymodiga ägodel. Eller så hör man knappt vad jag säger. Till slut är man ju så utmattad och ur gänorna så att man släpper skiten och så blir det det sist intalade som får representera.

En sommardag för ganska exakt tio år sen fick jag höra att Po Tidholm hade sagt att han tyckte att jag skulle passa bra i TV. "Anders skulle nog kunna sprida en del värme med sina grova drag och sin kärva hy", hade Po sagt. Det låg säkert ingen ondska i det (men dumhet), jag tror att Po tyckte genuint bra om mig, men så säger man inte. Man lyfter inte fram "grova drag och kärva hy" som någonting positivt om man pratar om en kille som just har fyllt 28 och jobbar arslet av sig för att slippa fortsätta vara singel i ytterligare sju år. Jag hade just klippt mig och skaffat mig dyra snygga kläder på NK och kände mig väl som typ Darin och var övertygad om att resten av södermalm också såg mig så, när det där "kärva hy" tände lysröret mitt i plytet på mig.
Och jag började ta självporträtt med min kamera.
I den fåfänga förhoppningen att något annat än grova drag och kärv hy skulle synas.

Äh, det där är överspelat nu. Jag gillar mig själv. Jag fattar också att mannen på bilden inte är någon skönhet och jag kan till och med garva åt det. Men faktum kvarstår: Jag kan inte låta bli att bevaka mig själv utifrån, och någonstans där inne i, långt in i Rumpestilskins hjärta bor det en Darin. Eller en Jonny Depp.

För övrigt. Po Tidholm är inte direkt någon Jonny Depp han heller. För att inte tala om Micke Berg(atroll).

Så här kan jag föresten också se ut. Det här kortet har Stella tagit.

11 kommentarer:

Kai Stavre sa...

Intressant text Anders. Alla kan nog känna igen sig på något sätt.

Den där nödvändiga prestigelösheten i vänskaper som du skrev om i Juni... den omfattar ju även kroppen...

Nyligen då jag var och badade med en polare och hans tjej sa jag lite på skoj att han, som har en på alla sätt slank kroppstyp, med åren ändå utvecklat en liten "kula". Jag trodde att han skulle kunna garva lite åt det men fick genast en syrlig kommentar om min egen överkropp tillbaks. Lyckades parera det hela med något självironiskt skämt men kände genast att det här tydligen kan vara känsliga domäner gamla vänner emellan. Det har nog till en viss del med åldern att göra.

Nu ler jag åt det men ändå.

Anonym sa...

Pojkar, texten var ju bra, det var först på slutet som det kukade ur,,,vem tror att Berg vill se ut som Jonny Depp, den fikusen,,,nej, ni har fattat fel, för övrigt ska jag ta en bild på er vid tillfälle så ni ser hur snygga ni är? Sedan det därmed kulan, det är pungkulorna som vandrar uppåt, kallas för spermatocele, sperman kommer inte ut i nödvändig takt ..om ni förstår vad jag menar?
MB

Anders Sparring sa...

Man ska vara försiktig med såna där kommentarer om "kulan". Den står ju för något mer än bara "lilte mer mage". Jag gillar inte heller när folk påpekar det där. Tränade hela förra året för att bli kvitt den, och det lyckades, men knät pajade. Så nu är den tillbaka.

Micke: anytime!

Anonym sa...

När det kommer"till kritan",är vi nog alla lite fåfängda.-Och det är väl inget fel med det,man vill ju bara göra det bästa av det man har....Tack,för några"väl"läsvärda ord+foto!!!

Anonym sa...

Jag tycker det här är underbart,, först tränar man som en galning i 20 år, sedn är man smal som ett snöre o sedan kommer knuten på snöret( kulan) o den försvinner sedan aldrig mer. Det är lika bra att njuta av läget, bygga mer på överkroppen o fortsätta äta gott. Livet är för kort för askes.
berg

Anonym sa...

Po Tidholm kan tydligen konsten att säga snälla saker på ett elakt sätt, som en kille i fotbollslaget sa om en lagkompis. Vad fel det kan bli.

När jag var någonstans i tonåren sa mamma en gång till mig "du börjar ju bli riktigt muskulös, det har du nog från pappa" varpå pappa förnärmat utbrast "tack för den". Hans vokabulär innehöll tydligen inte ordet "muskulös". De kanske inte använder det ordet på Gotland, eller vad det nu kan bero på. Men han han tolkade det iallafall som "muskellös".

Så även om man är snäll så gäller det att mottagaren är med på noterna.

Anders Sparring sa...

snälla saker på ett elakt sätt, exakt. Frågan är bara om det gör honom snäll eller om det gör honom elak?

Elisabeth sa...

När man halkar in någonstans och möts av ett inlägg som man tycker är "skitbra", då måste man ju iallafall vara så schysst och lämna en kommentar,och tacka för att man fick läsa... så tack! Självfotograferingen och telefoninspelningen.. jag tror vi är många som känner igen oss!!

Ha det gott..

Anonym sa...

Halkade in från en annan blogg, vem minns jag inte (taskigt minne blir så när man blir äldre typ 42). Kom på o tänka på mossan, när hon babblat in ett telemedel i sin mobbe., så här ungefär: ...ehum...hhhhhan...n...eee...llll...eee...*fnitter* ur kul =)
Ha en bra da / Anita

Anders Sparring sa...

Elisabeth: Alltså..tack så jättemycket. Det är ju handen på hjärtat just den där typen av kommentarer som man lever för och av.

Anita: Då skulle du ha hört min farmor, när hon fortfarande levde, när hon talade in meddelanden på min mobil: "Anders, ho ho, är du där??? (paus) Näe, han är inte där."

Kanalisera sa...

Päronperspektivet. Jag tror inte att någon gör sig rättvisa på fotografi ur den vinkeln. Det är något med näsan och huvudformen.