lördag 22 november 2008

Hjälp Peter O!!

Följande kommentar inkom i går kväll, under ett inlägg som jag postade den 7 december förra året.

Eftersom jag inte tror att det är så många som läser sig så långt bak i denna blogg, lyfter jag fram den här.

"Det här citatet "Jorden blir kall. Mörkret är nära. Makten går vall. Makten är sniken!-Fly till musiken!" deklamerade Hjördis Petterson i tv-programmet Nygammalt 1979.

Om någon kan tala om vem som författat raderna skulle jag bli tacksam.

/PeterO"


Är det någon som kan hjälpa Peter? Själv är jag fullständigt körd på litteraturhistoria, och jag vet att alla mina gissningar skulle vara direkt genanta.
Pär Lagerkvist?
Thore Skogman?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle sätta en peng på Lars Forsell. Han var en ganska skamlös rimmare, akademiledamot som han var. Och folkkär nog att bli citerad i Nygammalt.

Po

Anonym sa...

Författaren är Bo Setterlind/Ballad till romantisk musik/..Dikten är lång,men slutfrasen låter sisåhär/Askan må vredgas,Jorden blir kall.Mörkret är nära.Makten går vall.Makten är sniken!Fly till musiken.Leve ROMANTIKEN!/Maja